Assalamualaikum wbt...

Sabtu, 15 Januari 2011

Raja Maghribi

Seperti yg saya bgtahu dlm post sblm ini, Maghribi mengamalkan sistem raja berperlembagaan. Cuma bezanya dgn di Malaysia adalah raja Maghribi lebih berkuasa berbanding dgn Perdana Menterinya, berbanding di Malaysia Perdana Menteri yg berkuasa ke atas negara. Di bwh ini saya akan perkenalkan serba sedikit tentang raja Maghribi ini.






Muhammad VI (Bahasa Arab: محمد السادس) (lahir 21 Ogos 1963adalah raja kini Maghribi. Beliau menaiki takhta pada bulan Julai 1999.


Ayahnya, Allahyarham Raja Hassan II, yang tertarik untuk memberikannya pendidikan agama dan politik dari usia awal. Pada usia empat tahun, beliau mula menghadiri sekolah Al-Quran di Istana Kerajaan di mana beliau belajar Al-Quran dengan bersungguh-sungguh, dan menerima pendidikan agama dan tradisional.

Setelah mendapat pendidikan rendah dan menengah di Royal College dan setelah beliau menerima Baccalaureate pada tahun 1981, Mohammed memperoleh BA dalam undang-undang di Kolej Undang-undang dari Mohammed V University di Rabat 
pada tahun 1985. Kertas penyelidikannya ditandatangani dengan "Kesatuan Arab-Afrika dan strategi Kerajaan Maghribi dalam urusan Hubungan Antarabangsa".


Pada tahun 1987 beliau memperoleh gelaran certificat d'Etudespertama Supérieures (CES) dalam ilmu politik dan pada bulan Julai 1988 beliau memperoleh Diplome d'Etudes Approfondies DEA dalam undang-undang awam.

Pada November 1988 beliau dilatih di Brussels dengan JacquesDelors, selepas itu bersama Presiden Suruhanjaya Eropah.


Beliau memperoleh gelaran doktor dalam undang-undang (PhDdengan perbezaan pada tarikh 29 Oktober 1993 dari Universiti Perancis Nice Sophia Antipolis untuk tesisnya tentang "MEE-Maghreb Hubungan".


Mohammed dipromosikan untuk pangkat Mejar Jeneral pada tarikh 12 Julai 1994.
Beliau menerima gelaran kehormatan dari The George Washington University pada tarikh 22 Jun 2000 untuk promosi tentang demokrasi di Maghribi.



Mohammed mempunyai seorang saudara lelaki, Putera Moulay Rachid dan tiga saudara perempuan, Puteri Lalla Meryem, Puteri Lalla Asmadan Puteri Lalla Hasna.






Pada tarikh 21 Mac 2002 beliau berkahwin Salma Bennani (sekarang HRH Princess Lalla Salmadi Rabat, memberinya darjah permaisuri Puteri. Puteri Lalla Salma mempunyai dua orang anak, Putra Mahkota Moulay Hassan, yang lahir pada tarikh 8 Mei 2003, dan Puteri Lalla Khadijah, yang lahir pada tarikh 28 Februari 2007.


Inilah serba sedikit yg dpt saya kongsikan bersama... Nak tulis panjang2 kena pergi wawancara raja Mohammed VI sndirilah... :-)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan